Stäng

Fotoscanning av måltider

Nu kan du som coach/rådgivare aktivera funktionen ”Fotoscanning av måltider”, som på ett på gränsen till magiskt sätt förenklar klientens kostregistrering.

Det fungerar så att klienten med hjälp av Nutrition Datas app scannar in ett foto av maten på tallriken. Detta foto analyseras med hjälp av AI och ett resultat kommer inom 10-30 sekunder.

Du bör vara medveten om att vissa saker inte kommer att bli helt korrekt. Till exempel kan en bild inte visa fetthalten i en sås. Men om klienten ser att de livsmedel som räknas upp inte verkar stämma så kan hen ändra mängd eller byta ut livsmedlet.

Bilden av maten kommer med i registreringen så att du som rådgivare kan se den och har möjlighet att redigera måltiden vid behov. SE VIDEO

Nu kan du som coach/rådgivare aktivera funktionen "Fotoscanning av måltider", som på ett på gränsen till magiskt sätt förenklar klientens kostregistrering.

 

HUR FUNKAR DET?

Hur kan AI bedöma vad som finns i just denna fiskgryta eller hur stor portionen är? Tallrikar kan ju vara olika stora.

  • När det gäller vad som ligger på tallriken så har man matat in tusentals av hela världens recept och livsmedel inklusive bilder för att få in en så bred måltidskunskap som möjligt.
  • Vad gäller portionsstorleken så fungerar det så att AI:n tar fasta på de detaljer som finns på tallriken, exempelvis en grön ärta, en räka eller liknande, och sedan jämför den med storleken på tallriken.

FAKTA

När fotot av måltiden analyseras med hjälp av AI så får man en uppskattning av dessa näringsämnen: Kcal, kolhydrater, protein, fett totalt, mättat fett, enkelomättat fett och fleromättat fett, kolestrol, fibrer, sockerarter totalt, natrium, kalium, kalcium, järn, vitamin A och C.

Dessa näringsdata hämtas från livsmedelsdatabaser runt om i världen. Nutrition Data kan inte garantera att dessa stämmer.

Fotoscanningsfunktionen drivs av Spike Technologies, Inc.

Så aktiverar du fotoscanning av måltider

För att aktivera fotoscanning av måltider för en klient så går du till Klienter – Klientöversikt – Klientanpassningar och klickar i rutan för Fotoscanning av måltider. Kom ihåg att spara!

Om du vill att alla NYA klienter som du skapar ska ha denna funktion aktiverad så går du till Inställningar – Klientinställningar och aktiverar funktionen där.

Om du tycker att alla nuvarande klienter bör ha möjlighet att scanna foton av sina måltider går du till Inställningar – Livsmedelsdatabaser och aktiverar funktionen för alla klienter.