Manual klienter

Manual klienter

Välkommen till Kost & Träningsverktyget! Här hittar du instruktioner för hur allt fungerar och tips på hur du kan använda programmet. Om du har frågor så kontaktar du din dietist/kostrådgivare/PT.

Kost & Träningsverktyget är en mobilvänlig sida. Gå till kost.nutritiondata.se med din mobiltelefon, surfplatta eller dator och logga in med de inloggningsuppgifter du fått av din dietist/kostrådgivare/PT. Om du använder mobil eller surfplatta så sparar du sidan som favorit/bokmärke och gör en genväg på startskärmen/hemskärmen.

Om du fått ett meddelande så hamnar du under menyvalet Meddelanden. Annars kommer du direkt till Kostdagboken där du kan börja registrera dagens måltider.

INNEHÅLL

1. Kostdagbok
2. Motionsdagbok
3. Måltidsschema
4. Motionsschema
5. Träningsprogram
6. Recept
7. Vikt- och måttdiagram
8. Meddelande

1. Kostdagbok

Här matar du in dagens måltider för att undersöka hur dina matvanor ser ut just nu och hur de kan förbättras för att få de resultat du önskar.

TÄNK PÅ DETTA

  • Det är viktigt att du noggrant registrerar allt du äter och dricker. Väg gärna maten med en hushållsvåg den första tiden så får du bättre koll på hur mycket du lägger på tallriken och hur mycket mackan egentligen väger. Ta helst med vågen så du även får koll på det som slinker ner när du är i farten.
  • Glöm inte bort alla smakbitar, drycker, mellanmål och snacks! Kom till exempel ihåg frukten på väg hem från jobbet, smakbitarna när du lagar mat, godisbiten du köper när du tankar bilen och latten du dricker på väg till jobbet.
  • Om du inte hittar exakt det du ätit i kostdagboken så tar du något liknande. Om exempelvis det bröd du brukar äta inte finns med så tar du ett med liknande fiberhalt, eller om din yoghurtsort saknas så tar du ett med liknande fetthalt. Observera också om produkterna är sötade eller ej.

GÖR SÅ HÄR:

  1. Klicka på menyvalet Kostdagbok. Du hamnar automatiskt på dagens datum, men om du vill kan du ändra genom att klicka på datumet och markera rätt dag i kalendern.
  2. Välj måltid. Om tiden för måltiden är fel så ändrar du den och klickar på Ändra.
  3. Skriv in det livsmedel du söker i sökrutan, välj det alternativ som passar bäst och ändra mängd och enhet. Klicka på Lägg till.

  4. När du matat in alla livsmedel i den måltiden klickar du på Tillbaka. Välj sedan en ny måltid tills hela dagens måltider är registrerade.

Under kostdagboken finns ett fält för anteckningar där du kan skriva kommentarer.

TIPS FÖR SNABBARE KOSTREGISTRERING

Tidigare valda

När du ska registrera flera dagars mat så ligger dina 20 senaste livsmedel under knappen “Tidigare valda” och du kan enkelt välja dem om du ätit helt eller delvis samma sak. Bocka i rutorna framför livsmedlen och klicka på Lägg till. Om mängden inte stämmer så klickar du på livsmedlets namn och ändrar.

Favoriter

När du valt alla livsmedel till måltiden kan du spara den som favoritmåltid. Då läggs den under knappen Favoritmåltider så att du enkelt kan välja den nästa gång du äter samma sak.

 

2. Motionsdagbok

Här registrerar du dina träningsaktiviteter för att se hur fysiskt aktiv du är och kunna jämföra den energi du förbrukar med den energi du får från maten.

Gå till menyvalet Motionsdagbok och välj datum (dagens datum visas som standard). Här kan du välja att lägga till aktiviteter, steg eller kalorier.


Lägg till aktiviteter:
Skriv in den aktivitet du söker i sökrutan, välj aktiviteten och skriv in tiden i timmar eller minuter och klicka på Tim eller Min.

Tidigare valda: När du ska registrera flera dagars motion så hittar du 10 av de senast registrerade aktiviteterna under knappen “Tidigare valda” och du kan enkelt välja dem om du tränat på samma sätt. Bocka i rutorna framför aktiviteterna och klicka på Lägg till.

Lägg till steg: Skriv in antal steg från en stegräknare, app eller liknande och klicka på Lägg till.

Lägg till kcal: Skriv in antal kcal från en träningsapp, motionscykel eller liknande. Observera att den här typen av mätare visar ofta för höga värden. Det gör att det ser ut som om man förbrukar mer energi på aktiviteten än man verkligen gör.

 

 

3. Måltidschema

Din dietist/kostrådgivare/PT kan dela ut ett eller flera måltidsscheman till dig för att tipsa om bra måltider och recept.

  1. Gå till menyvalet Scheman och klicka på Måltidsscheman. Om du fått något måltidsschema så ligger det här.
  2. Klicka på ett måltidsschema. De livsmedel i schemat som har blå färg finns som recept. Klicka på dem om du vill se receptet.
  3. Om du tycker schemat ser bra ut så kan du lägga till det i kostdagboken genom att klicka på knappen Använd i kostdagboken. Välj vilket datum du vill lägga in måltiderna på, men tänk på att välja en dag utan andra registreringar.
  4. Du kan också lägga till enskilda måltider genom att klicka på “Använd måltid i kostdagboken”.

4. Motionsschema

Din dietist/kostrådgivare/PT kan dela ut ett eller flera motionsscheman för att tipsa dig om lämplig motion och en lagom aktivitetsnivå.

  1. Gå till menyvalet Scheman och klicka på Motionsscheman. Om du fått något schema så ligger det här.
  2. Klicka på ett motionsschema. Om du tycker schemat ser bra ut och du vill göra dessa aktiviteter, så kan du lägga till det i motionsdagboken genom att klicka på knappen Använd i motionsdagboken. Välj det datum du vill starta din aktivitetsvecka från, men tänk på att välja en vecka utan andra registreringar.
  3. Du kan också lägga till bara enskilda aktiviteter genom att klicka på “Använd aktivitet i motionsdagboken.”

 

5. Träningsprogram

Din coach kan dela ut ett eller flera träningsprogram för att tipsa om övningar som är lämpliga för dig. Här kan du se en instruktionsvideo för hur det fungerar.

GÖR SÅ HÄR:

Klicka på menyvalet Träning/Träningsprogram. Om du fått något träningsprogram så ligger det här.

Om du bara vill titta på programmet så klickar du på nedåtpilen och väljer Se träningsprogram.

När du vill köra programmet så klickar på Skapa träningstillfälle och väljer tidpunkt. Dagens datum och klockslag väljs som standard. Klicka i rutan om du vill ändra. Spara.

HÄR FINNS TVÅ ALTERNATIV:

1. Om du klickar på Starta träningsprogram så får du se bildspel och beskrivning av övningarna i tur och ordning. När övningen är gjord så klickar du på Utförd. Om du inte gjort övningen så klickar du på Hoppa över och går då till nästa övning. När programmet är klart så kan du skriva en kommentar om hur du tyckte träningen gick. Klicka sedan på Spara.

2. Du kan också välja att markera vilka övningar du utfört genom att bocka i rutorna till höger om programmet och sen klicka på Övningarna är utförda. Om du gjort alla övningar så klickar du direkt på Övningarna är utförda så markeras alla rutor.

Utförd träning

Om du vill gå tillbaka och se när du tränat och vilka övningar du gjort så går du till Träning/Utförd träning. Klicka i den tomma rutan och välj vilket datum du vill titta på. De dagar där du registrerat träning är grönmarkerade.

Om du vill se vilka övningar du gjort så klickar du på träningsprogrammets namn.

OBS! Ett utfört träningsprogram kommer inte automatiskt att ge energiförbrukning i din motionsdagbok. I och med att det finns så vitt skilda övningar med varierad tid och intensitet så går det inte att räkna ut på ett vetenskapligt sätt. Du måste själv lägga in sitt träningspass i motionsdagboken och ange den aktivitet och tid som passar bäst.

6. Recept

Under menyvalet Recept kan du söka i receptsamlingen eller lägga till dina egna favoritrecept. Recepten går enkelt att lägga till i kostdagboken.

Receptsamlingen

  1. Gå till menyvalet Recept och klicka på Receptsamling.
  2. Här kan du söka i sökrutan eller klicka i någon/några av kategorierna. Klicka sedan på söksymbolen.
  3. Det recept du väljer kan du lägga till i kostdagboken genom att klicka på knappen Lägg till i kostdagboken och välja datum, måltid och antal portioner.
  4. Du kan även skriva ut receptet om du vill.

Lägg till egna recept

  1. Gå till menyvalet Recept/Skapa nytt recept.
  2. Sök och lägg till de ingredienser som ska ingå. Om det är någon ingrediens du inte hittar, exempelvis vissa kryddor, så anger du dessa i tillagningsinstruktionerna i nästa steg.
  3. Ange namn och antal portioner och klicka sen på Spara recept så kommer du till nästa steg.
  4. Här fyller du i typ/klass, sökord och tillagningsinstruktioner.
  5. Ladda upp eventuell bild.
  6. Klicka i de kategorier som stämmer in på ditt recept.

Receptet finns nu i receptsamlingen och går även att söka som livsmedel i kostdagboken.

7. Vikt- och måttdiagram

Om du vill följa hur din vikt och dina mått förändras kan du föra in dem under menyvalet Vikt & Mått.

  1. Gå till menyvalet Vikt & Mått.
  2. Välj datum genom att klicka på datumet och markera rätt dag i kalendern.
  3. Skriv in dina vikt och mått och klicka på Spara.

OBS! Om du vill skriva in decimaler så måste du använda kommatecken och inte punkt. Använder du punkt så kommer den att tas bort när du sparar, vilket innebär att 75.5 kg blir 755 kg.

Diagrammen visar de siffror du fört in. Du kan välja att titta på en månad eller på hela året.

8. Meddelanden

Om din dietist/kostrådgivare/PT godkänt det så kan ni skicka meddelanden till varandra.

Skapa nytt meddelande

  1. Gå till menyvalet Meddelande.
  2. Skriv texten i rutan och klicka på Skicka meddelande.

Läs nytt meddelande

Om du fått ett nytt meddelande så hamnar du på menyvalet Meddelande direkt när du loggat in. Här kan du läsa och skriva svar. Dina meddelanden är vita och dietisten/kostrådgivarens/PT:s är gula.

 

LYCKA TILL!